søndag den 20. marts 2011

Tarte tatin kager med karamelliserede æbler

Jeg lavede i dag nogle "tarte tatin" kager, som er en fransk æblekage. Opskriften har jeg fra bogen "Fantastiske kager". Jeg synes at de er super gode, og jeg tilføjede også kanel til æblerne, så det blev en slags æble-kanel muffins. Her er opskriften :)



Antal: 16 stk. (Jeg fik 12)

KAGEDEJ:

250 g hvedemel
2 tsk bagepulver
1 tsk salt
100 g lyst rørsukker
125 g usaltet smør ved stuetemperatur
2 æg, let sammenpiskede
1 1/4 dl mælk
1 tsk vaniljeessens

KARAMELLISEREDE ÆBLER:
65 g usaltet smør
4 æbler, skrællede uden kærnehus og skåret i 16 både
4 spsk sukker

KARAMELSAUCE:

65 g smør
50 g lyst rørsukker
225 g flormelis
1 tsk vaniljeessens
1 spsk mælk

Fremgangsmåde:

1) Varm ovnen til 180 grader.
2) Bland mel, bagepulver, salt og sukker i en stor skål. Tilsæt resten af ingredienserne til dejen, og pisk i 3 minutter med en træske eller piskeris.
3) Fyld papirformene ca. 2/3 op med dej, og bag kagerne i ca. 20 minuttereller til en tandstik er stukket i midten, og der intet dej er på. Tag dem ud af ovnen, og køl dem af.

Karamelliserede æbler: Smelt smør på en stor pande, og læg æblebådene i (gør det evt. af to hold). Steg dem på begge sider Når de er gyldne, drysser du dem med sukker ( og evt. kanel ) og tager panden af blusset. Arranger 4 æblebåde pænt på hver kage.

Karamelsauce: Smelt smørret på en stor pande ved svag varme. Tilsæt rørsukkeret, og rør i ca. 3 minutter, til det er smeltet. Tag det væk fra varmen, tilsæt flormelis, vaniljeessens og mælk, og bland det med piskeris. Dryp ca. 1 spsk sauce over hver kage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar